Tips för politiskt deprimerade

 
 
Jag vet att det inte bara är jag. Var och varannan människa är politiskt deprimerad eller åtminstone konstant arg och ledsen för all skit som händer i Sverige och omvärlden. Det kanske är den bubbla jag lever i, men något säger mig att den bubblan i så fall växt sig större och större. De senaste två veckorna har varit vidriga. Jag frågar mig hela tiden var man ska hitta styrkan att fortsätta orka bry sig.
 
Det är kriser och konflikter, bränder och bomber, tjafs och käbbel. När tar det slut? Aldrig tycks det. Det är ständigt nya debatter där inget blir sagt och ingen blir mer klok på hur dagens politiska lösningar ser ut. Inte konstigt att dokusåpor som Paradise Hotel allt oftare används som analysmaterial för att reda ut var och hur regeringen och oppositionen står i förhållande till varandra. Det tar kål på politiskt engagemang hos alldeles för många i en tid när just politiskt engagemang är precis det som behövs mest av allt.
 
Det enda som får en ond cirkel att brytas solidaritet och engagemang. När trycket från tillräckligt många för förändring blir tillräckligt stort går det inte att ignorera. Veckorna där människor slöt upp mycket mer än tidigare för att hjälpa flyktingar visade det. Och när nästan tvåhundratusen går med i brittiska Labourpartiet för att de är trötta på nedskärningar och en politisk elit som verkar segla ovanpå alla akuta samhällsproblem. Det är verkligt, det händer på riktigt.
 
Det overkliga är allt annat. Och kanske är det så att man får sålla bort det ibland. Här är några tips för politiskt deprimerade:
1) Nyhetsfasta. Om du är som jag och överkonsumera nyheter kan det vara en bra idé att ta en paus och återfå tron på mänskligheten.
2) Ge det tid, ge av din tid. Det sämsta tipset är "ha tålamod" men det är sant, inte ens vidrigheter varar för evigt. Tills dess kan man ge pengar till Rädda barnen, bli volontär, gå i en demonstration eller bli en medlem i en vettig organisation. Klyschor har en poäng av en orsak. Det blir lättare att bära om man gör något.
3) Ta reda på fakta. Hur torrt det än låter, att ta reda på hur saker egentligen ligger till behöver inte alltid vara deprimerande. Tvärtom kan de ge en ledtrådar till hur saker kan förändras.
 
 
 
 
 
 
Politik | tankar | |
Upp